Vanalles - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Vanalles - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Vanalles

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Ik geloof dat er steeds meer tijd zit tussen mijn berichten, wie weet ben ik tegen de tijd van het volgende bericht wel alweer in Nederland!
Want (ik blijf het zeggen) de tijd gaat zóó hard..

In de tussentijd heb ik geen spannende tripjes meer gemaakt, maar wel (o.a.):

- De muizenplaag bij ons in huis (IEEEEEEEEEE) aangepakt en uiteindelijk met succes; we waren al weken aan de gang met gif maar daar leken er alleen maar meer van te komen, vallen werkten niet goed genoeg want hoewel ik er ook een keer letterlijk 2 in 1 klap had was ook wel vaker het brood weg en de val leeg, of niet eens afgegaan (tsja kakkerlakken eten dat soort dingen ook natuurlijk en die laten zo’n val niet knallen), dus toen zijn we uiteindelijk op plakstrips overgegaan. Niet een erg muisvriendelijke manier (ze blijven er gewoon, zoals de naam al zegt, op plakken, en ze moesten daarna dus nog verdronken worden...), maar ik vind het sowieso al vies en eng om muizen in huis te hebben, laat staan op mn kamer en het was helemáál oorlog aangezien ze ook aan mn kleding aten! Ik klink nu misschien heel stoer over die muizen maar ik heb wel wat moeten overwinnen voor mezelf om ten eerste in een huis te moeten leven met muizen (vooral omdat je ze gewoon steeds zag lopen, brrrr), ze vervolgens uit die vallen te halen, en later om ze zelfs te moeten verdrinken.. (Waarschijnlijk lukten die laatste dingen juist omdat ik er zó graag vanaf wilde!).
En ik heb er ook vrij vaak over gedroomd..
Maargoed het is nu wel een verademing dat ze er niet meer zijn (tenminste ik zie ze in ieder geval niet meer en de strips die er nu nog staan blijven leeg, afgezien van een, hopelijk laatste, overgeblevene vorige week).
Oh en ik zou het nog bijna vergeten te vermelden maar we hebben er tot nu toe in totaal 24 (!!! Tis dat ik geturfd heb anders zou ik het zelf bijna niet eens geloven) gevangen!

- Goed aan de slag met de proeven, het loopt (over het algemeen) een stuk soepeler dan aan het begin! Waarschijnlijk komen er zelfs een aantal positieve resultaten uit, dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn (hoewel geen resultaat ook resultaat is dat weet ik wel), maar dat moet nog even goed berekend e.d. worden dus laat ik nog maar niet te vroeg juichen.

- Weer op tv geweest, dat is dus inmiddels de 3e keer (ok met vorig jaar erbij dan), dit maal toen Murghel en ik met een Zouk-workshop (is een soort salsa maar dan anders) meededen. Jammergenoeg heb ik ook deze uitzending, ondanks dat het een aantal keren herhaald is, niet gezien! Maar we hebben wel vernomen dat de camera best vaak op ons gericht was haha.

- 40-jarig bestaan van de Anton de Kom Universiteit van Suriname (AdeKUS) meegemaakt, met o.a. de Dies Natalis wat voor genodigden was met als dresscode ‘gala of formeel’, ik had de kaart van mn begeleider gekregen (hij zei ik kom toch sowieso wel binnen) waardoor Murghel en ik er naartoe konden gaan. De toespraken (o.a. door de president van Suriname en de Minister van Onderwijs) waren niet altijd even spetterend maar de ‘Diesrede’ werd verzorgd door een zogenaamde ‘futurologist’ of trendwatcher, die blijkbaar wereldwijd bekend is (Adjiedj Bakas, ik kende hem niet maargoed), erg interessant! Verder was er muziek/zang tussendoor en was het ook wel leuk om mijn begeleiders (die samen met decanen en andere professoren, hoogleraren en gepromoveerden tot het Cortège behoorden) in vol ornaat, namelijk met toga en hoed (zo’n vierkante weten jullie wel, ik kom even niet op de naam!) te zien. Na afloop nog een receptie op de pier van een chique hotel en ook daar was er traditionele Surinaamse muziek en dans. De moeite waard om mee te maken!

- Weer met salsalessen begonnen met Murghel

- Eindelijk “Djarang Kepang” een keertje gezien! Dat is de “Paardendans”, een Javaans gebruik waarbij Javaanse jongens/mannen dansen op bepaalde trommelritmes en in trance worden gebracht, waarna ze verschillende dieren worden. Deze “Djarang Kepang” was een vrij korte, maar ze zijn paarden geweest (waarbij ze als wilden bloemen uit een bak gingen eten) en later werden ze ‘getransformeerd’ tot apen, toen buitelden ze over de grond en over elkaar, gingen met bananen in de weer en het meest frappante eentje haalde zo met zijn tanden de (keiharde) bast van een kokosnoot af! Ze werden tussendoor ook nog beneveld met een vloeistof in een flesje en hadden, naast dat ze zich niet bepaald menselijk gedroegen, een vreemde blik in hun ogen. De trommels moeten tijdens het hele proces door blijven gaan. Ik weet nooit goed wat ik van dit soort dingen moet denken maar het was in ieder geval bijzonder om eens te zien!
Het was trouwens een van de ‘festiviteiten’ gisteren tijdens een feestje ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de (belangrijkste) Javaanse politieke partij. Klinkt saai zou je denken, een politiek feestje, maar niets was minder waar! Er waren ook allerlei (bekende) Surinaamse bands die optraden, een ware streetparty!

Alles dus nog steeds heel goed hier, en Murghel en ik zijn nog altijd helemaal in love :)
Gisteren heeft Reefani het huis hier versierd in kerstsfeer, o.a. een (nep)kerstboom, kransen en op het balkon lampjes (is wel heel mooi geworden)!
Wel raar trouwens hoor, om hier allemaal kerstliedjes (waaronder dus ook gewoon die met teksten als “dreaming of a white Christmas”) op de radio te horen en kerstversiering overal te zien, terwijl het natuurlijk nog steeds gewoon zomerweer is! (wel met wat meer regen de laatste week, de regentijd begint zich aan te kondigen, maar ach dat zijn dan buien en daarna schijnt de zon weer en koud is het nooit!).
Sinterklaas wordt hier overigens “Kinderdag” genoemd, en er zijn geloof ik 1 of 2 (snoep)winkels die er wat mee doet/doen, tenminste in 1 ben ik geweest en daar kon je wel sinterklaassnoep halen en daarvan hoorde ik op de radio ook wel reclames dat ze op 5 december iets zouden organiseren voor de kinderen, maar verder is alles in de winkels al enige tijd in Kerstsfeer!

Veel liefs en (voor degenen die ik voor die tijd niet meer spreek) alvast hele fijne feestdagen gewenst!!

  • 08 December 2008 - 14:37

    Irene:

    Hey Suus

    Klinkt nog steeds allemaal heel goed, geniet er nog maar even lekker van want voor je het weet is het voorbij :-(
    Ik zal je snel mailen.

    X irene

  • 08 December 2008 - 15:23

    Kristel:

    Heey lieve Suus,
    Leuk weer wat van je te lezen :)
    Een Surinaamse muizenplaag klinkt echt 100x erger dan een Nederlandse, iiii! Dat ze zelfs aan je kleren knagen en dat je ze echt ziet lopen, wat een nachtmerrie! Zo te lezen mag je je bij het departement 'Smurfen met een muizenfobie' voegen, wat tot nu toe in elk geval al bestond uit A. v/d Boomen en K. Peters ;) Je bent echt een heldin dat je die beesten zelf verdronken hebt -hoe dieronvriendelijk dat ook mag zijn.
    Maar verder doe je zo te lezen nog steeds veel leuke dingen, goed om te lezen! En nog steeds helemaal gelukkig met Murghel, ik had ook niet anders verwacht :)
    Nou meisje, geniet er nog van!!!
    Veel liefs, Kristel

  • 08 December 2008 - 17:23

    Mieke:

    Lieve Suus,
    Ten eerste: ik bedenk me nu dat ik nog steeds niet gereageerd heb op jouw mailtje van laatst, ga ik écht snel doen!

    Fijn om weer zo'n verslag van je te lezen :) Die muizenplaag klinkt idd vrij eng. Ik zou 1 muis in huis al een ramp vinden, laat staan 24! Suriname klinkt wel als een gezellig land als ik dat allemaal zo lees: al die feestjes en streetparty's.. lijkt me erg leuk! Dat van die Paardendans klinkt wel apart zeg. Heb je er ook foto's van? En wat fijn dat het nog steeds zo goed gaat tussen jou en Murghel, super!
    Lieve Suus, succes met je onderzoek, geniet van het mooie weer en van Murghel en ook jij alvast hele fijne feestdagen als ik je niet meer spreek van tevoren! Weet je trouwens al wat je met nieuwjaar gaat doen? Zijn er dan ook van die vette feesten daar?;)
    Ik mail je snel!
    Knuffel en kus van Mieke

  • 08 December 2008 - 19:42

    Marjanneke:

    Hee Suus,

    Wat een hoop muizen, 24 stuks maar liefst. Hoewel, het verbaasd me niet eens zo heel erg omdat muizen vaak in nesten voorkomen, lekker huiselijk toch weer hè, misschien iets teveel zelfs ;-).
    Dat van Sinterklaas had ik inderdaad al op onze site gelezen. En kerst lijkt me echt vreemd met zulk weer. Hier in Maastricht is winterland alweer in volle gang. Ik fietste net langs het vrijthof en het heeft wel wat vind ik, zo'n groot reuzenrad en van die kraampjes met glühwein en bratwurst. Vooral de donkere nacht in contrast met de heldere lichtjes maken het geheel erg sfeervol.
    Fijn te horen dat het ook met de proeven goed gaat. Ben benieuwd hoe het uiteindelijk uit gaat pakken.
    Die Djarang Kepang lijkt me trouwens ook heel fascinerend om eens mee te maken. Kheb er wel eens iets over in een of andere roman gelezen.
    Maar goed, ik ga maar weer eens aan de studie. Heel veel plezier weer voor de komende tijd! Genietze!

    x MJ

  • 09 December 2008 - 08:04

    Nina:

    Lieve Suus!

    Wat heerlijk om weer lekker wat van je te lezen! Maar zo'n muizenplaag... IEIIEIEIE!! Ik vind drie stuks in Utrecht al veel.

    Maar wat een leuke verhalen verder! Zoveel feetsjes en dansjes, leuk :) Die in trance-brenging van die mannen lijkt me heel creapy...

    Schat, wat heerlijk ook dat het helemaal goed zit met Murghel. Have fun nog daar en we mailen! xxxxx

  • 09 December 2008 - 12:21

    Irma:

    Suuske!! Zat er laatst nog aan te denken dat ik heel erg benieuwd was hoe het met je ging. Fijn om weer wat van je te horen! Haha die muizenplaag is echt super eng! Zou het nog enger vinden om zo´n muis aan een plakstrip te zien zitten..
    Ik mis je wel echt erg! Weet niet of je onze site een beetje bij kan houden maar Simon en ik hebben onze tickets geboekt en we vertrekken 17 januari. Bleeeh vind het niet leuk jou zo lang niet te zien!
    Nou, geniet er nog heeeel erg van en groetjes aan Murghel!XXXX

  • 09 December 2008 - 17:24

    Lenie En Herman:

    Ha die Suzanne

    Van de week hadden we het bij Opa en Oma nog over Suriname en over jou en murghel. Dat het vast heel goed met jullie ging, want geen bericht is goed bericht, tenminste daar gingen we vanuit en dat was/is ook zo. Leuk om je (jullie) belevenissen te lezen. Hoewel ik en opa en oma via je moeder ook al het e.e.a. hadden gehoord. Zeker over die muizen. Toch wel een van de 'hoogtepunten' van je bericht. Kan me ook niet voorstellen dat iemand je verhaal leest zonder te griezen. Ik zou er ook stapel van worden en het idee hebben dat je hele huis wordt overgenomen door die beesten. Wij hebben er ooit een in huis gehad, zo'n piepklein lu... veldmuisje. Kroop gewoon tegen de keukenmuur en schoot uiteindelijk achter het aanrecht. Dat ding moest en zou eruit want ik wilde voor geen goud dat het beestje achter het aanrecht een andere weggetje ons huis in zou vinden. Ik zag het beest al fokken en fokken en overal muizen in ons huis achterlaten. In bed, in de kasten etc. etc. Als ik er nu nog aan denk. Stoer hoor dat jij die dingen eigenhandig verz... hebt.

    Hartstikke mooi wat je allemaal beleefd samen met Murghel. Heerlijk onder de warme sterrenhemel op VIP partys lekkere coctails en drankjes en hapje nuttigen, dansen, swingen, op TV verschijnen!! Straks wordt je nog uitgezwaaid door half Suriname als je weer naar Nederland komt en willen ze een handtekening voordat je in het vliegtuig stapt. Maar daar willen jullie nu nog even niet aan denken. Aan die terugreis naar ons koude kikkerlandje. Hoewel het er nu wel heel bijzonder mooi is. Er heeft al een paar keer sneeuw gelegen (heel kort, maar toch) en een lekker zonnig vriesweertje. Ik zal je vast lekker maken, het is hier ook mooi hoor..... Maar ja, wij hebben geen Murghel, da's nou jammer.

    Niek en Geerte zitten tot na kerst samen in Senegal. De zus van Geerte gaat daar de 21ste trouwen en ja, dat mogen ze natuurlijk niet missen. Zij hebben trouwens ook prachtig weer. Ruud is er met kerst ook afwezig, even 10 dagen op wintersport. Dit jaar hebben dus een kerst met alleen Jennie. heel apart, want de laatste jaren was zij de grote afwezige met die dagen. Zo zie je maar, het virus is over geslagen.

    Fijn dat het onderzoek toch enigzins gewenst resultaat geeft. Dat lijkt me in alle opzichten prettiger dan om te moeten melden dat je als resultaat geen resultaat hebt bereikt. kunnen melden. Kan er ook daarna nog iets mee gedaan worden, toch?

    Ik ga weer als een speer en kalk je hele site weer vol. Ik zal me inhouden en ga afsluiten. heel fijne feestdagen ook voor Murghel en zijn familie en maak er nog wat moois van samen.

    Lenie, Herman en kids

  • 09 December 2008 - 20:27

    Bas:

    Heee Suus:)
    Wat een overwinning zeg, op die muizen, is wel wat doorzettingsvermogen voor nodig haha:P aah kei zielig dat je erover gedroomd had, hopelijk verdwijnen die dromen samen met de muizen!
    Fijn om je weer ff gesproken te hebben, ook al was het kort en vlug en luisterde iedereen mee haha heb je skype daar toevallig? Of werkt dat allemaal niet zo fantastisch in Suriname?;p
    Ben best benieuwd naar die feestjes daar, volgens mij is daar een superrelaxte sfeer, jammer dat ik er niet even een kan meemaken (hoewel ik natuurlijk niet kan salsadansen en dat volgens mij zo ongeveer wel een must is voor die feestjes daar haha)
    En wow zo'n Djarang Kepang is wel heftig zeg, als je het meemaakt zie je dus écht dat die mensen helemaal in trance kunnen raken en het niet 'spelen' zegmaar? Worden ze dan door de muziek in combinatie met die geuren dan zo bedwelmd dat ze in een ander bewustzijnsniveau komen? Interessant wel... maar idd een beetje eng.
    Geniet van alles;)
    We mailen nog wel voor de feestdagen enzo
    xxxxxxxxxxx:D

  • 10 December 2008 - 11:40

    Thea:

    Lieve Suzanne,

    Via de mail en onze wekelijkse telefoontjes was ik natuurlijk al van een en ander op de hoogte, maar van dat "Djarang Kepang" had ik nog nooit gehoord en vind het ook best griezelig hoor! Het is misschien boeiend om dit eens een keer te zien, maar verder toch een vreem gebbeuren voor ons nuchtere Hollanders.....
    Fijn dat het Sinterklaaspakket voor jou en Murghel goed is aangekomen, veel plezier ermee! Toch een stukje Nederlandse traditie, maar dan onder de zon. Sfeervol dat Reefani het huis al in Kerstdecoratie heeft gebracht ( dat gebeurt hier wel wat later), maar het lijkt me toch heel vreemd om Kerst met zomerse temperaturen te vieren! Weer een ervaring rijker dus. Hier is het prachtig winters, koud en een beetje sneeuw ligt er nog hier en daar over de velden bij ons achter.
    Succes nog met alles en we spreken elkaar weer gauw.
    Veel liefs, mama en papa

  • 10 December 2008 - 22:32

    Ninne:

    Lieve Suzanne,

    Yes, weer een bericht van jou!
    Ik sluit me bij de rest aan (zelfs als bioloog) dat het niet zo prettig is om muizen in je huis te hebben rondlopen!
    Het klinkt nog steeds allemaal super wat je daar doet hoor. Wel apart, een warme Kerst!
    Goed om te lezen dat jij en Murghel nog steeds in love zijn!
    Ik ga je wel missen hoor vrijdag... En als jij terugkomt ben ik in Zuid-Oost Azie, maar ik kom circa 18 feb terug, ik blijf niet zolang weg als Irma!
    En oja, ik ben net zoals Mieke wel benieuwd wat je met Oud&Nieuw gaat doen!

    Geniet er nog van!

    Heel veel liefs,
    Ninne

    P.s. superleuk dat jouw moeder stukjes opstuurt over mijn moeder! :)

  • 15 December 2008 - 15:05

    Mariet:

    Heey Suzanne,
    Wat weer een verhalen, gezelllig om het allemaal te lezen alleen die muizenplaag, vreselijk !!!!!
    Annemiek komt over 10 dagen thuis dus dat is eigenlijk ook best snel gegaan achteraf.
    We wensen je samen met Murghel en je vrienden daar een heel gezellige kerst en fijne feestdagen.

    groetjes uit Rosmalen.

    Tjeerd en Mariet

  • 10 Januari 2009 - 21:31

    Dorothe:

    Ha Suzanne,
    Wat leuk om weer eens op je site te kijken en te lezen wat er zoal aan de hand is daar. Nou dat van die muizen, daar ril ik dus ook echt van. brrrrr. Verder ben ik erg benieuwd wat je van Adjied Bakas vond, ik ga hem binnenkort ook meemaken op een conferentie. Veel plezier, geluk en liefde voor 2009 en uh...... wanneer kom je weer naar NL??
    Tot ziens!!!

  • 21 Januari 2009 - 16:10

    Mieke:

    Nog 1 week precies en dan ben je weer in Nederland, jeueueueuj! Al zal het voor jou een dubbel gevoel zijn om weer terug te gaan...

    Ik heb heel veel zin om je weer te zien. Ik ben erbij de 30e!

    KUS

  • 23 Januari 2009 - 09:09

    Mariet:

    Suzanne,

    Geniet nog de laatste dagen in Suriname.
    We wensen je een goede vlucht naar huis. We zien je 31 jan.
    groetjes aan Murghel.

    Tjeerd en Mariet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Wetenschapsstage

Recente Reisverslagen:

30 Januari 2009

Weer thuis...

08 December 2008

Vanalles

25 Oktober 2008

Weer eens een update over stage en een tripje

29 September 2008

Tobago & Trinidad (en klein stukje stage)

10 September 2008

Probleempje foto's
Suzanne

Wetenschapsstage

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 21847

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2008 - 28 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: