Weer eens een update over stage en een tripje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Weer eens een update over stage en een tripje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Weer eens een update over stage en een tripje

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

25 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen!

Het werd wel weer eens tijd voor een update, dus bij deze!

Hoe is het met jullie allemaal? Met mij hier in Suriname nog steeds heel goed, de tijd vliegt!

Druk bezig met stage en natuurlijk met allerlei leuke dingen. Een kleine opsomming: gezellige etentjes en stapavondjes kunnen altijd op het lijstje, verder een Reggae-show, Javaanse suikerfeesten in Lelydorp (de straten zijn dan mooi verlicht met olievuurtjes in flesjes, er is lekker eten en we zijn ook op een pick-up door een van de straten gereden, dat is nog gefilmd en op televisie gekomen! Heb de opname zelf nog niet gezien maar een jongen heeft hem op dvd dus ik zal hem binnenkort wel een keer zien), weer eens een voetbalwedstrijd (konden onze befaamde jurkjes weer uit de kast), bezoekje aan de Paramaribo Zoo, Feestdag Chinese Immigratie enz.

Dit keer de volgorde maar eens anders: eerst iets over mn stage en daarna over een tripje van afgelopen weekend.

Inmiddels ben ik vandaag alweer precies 3 weken dagelijks in het lab te vinden. De begeleiders zijn erg aardig, enthousiast en betrokken dus daar heb ik het wel mee getroffen. Verder is zo ongeveer alles wat mis kan gaan al een keer misgegaan.. Een selectie: stroomuitval (dat was meteen de eerste dag, goed begin dus! Het gebeurde net toen de aortaring na een uur gestabiliseerd was en we konden starten, helaas duurde de stroomuitval zo lang dat we niks meer konden doen die dag, cavia voor niks opgeofferd..), er regelmatig aan het einde van de dag achterkomen dat het preparaat, de aortaring dus, niet of niet goed genoeg werkt (klinkt misschien vreemd en het is te ingewikkeld/saai om uit te leggen maar bij opklimmende doseringen van een stof weet je nooit van tevoren wanneer je reactie kunt verwachten en kom je er dus pas wanneer hele hoge doseringen ook niks doen achter. Inmiddels hebben we overigens wel een oplossing om daar eerder achter te kunnen komen zonder daarbij het preparaat te beschadigen), eindelijk een werkbare concentratie uitgezocht hebben en dan weer een aortaring hebben die op die concentratie weer niet goed reageert, en, last but not least, een bommelding op de faculteit (ja jullie lezen het goed, voor spannende stages moet je in Suriname zijn! De toedracht is iets minder spannend, het was in 10 jaar tijd al de 12e keer dat het gebeurde en zo’n bommelding valt “toevallig” altijd samen met een bepaald tentamen wat als erg moeilijk bekend staat, maargoed je kunt het nooit riskeren natuurlijk dus hebben we 1,5 uur buiten gestaan terwijl politie, bomb-squad etc werd gemobiliseerd om het gebouw te inspecteren).

Wat in theorie perfect uitgedacht lijkt blijkt in de praktijk soms toch niet te werken, zelfs wanneer het in experimenten elders wel ook op die manier gedaan is. Dat heeft onder andere natuurlijk alles te maken met de variabiliteit van biologische systemen (waardoor je dus ook kunt hebben dat de aorta van de ene cavia het perfect doet en de aorta van een andere cavia voor geen meter, bijvoorbeeld doordat die een ontsteking heeft doorgemaakt, of een aangebovren afwijking heeft). Eén van de wijze lessen van mijn begeleiders is dan ook dat je nooit wat aan kunt nemen uit de literatuur; je moet het altijd zelf uitzoeken omdat je niet weet of het ook in jouw lab reproduceerbaar is. Een andere les is dat wetenschappelijk onderzoek ongeloofwaardig is als er niks fout is gegaan. Nouja laten we dat dan maar ter harte nemen :)

Het is wel heel leerzaam om zo’n onderzoek van het hele begin mee te maken en helpen opzetten; uit elke tegenslag kan weer wat geleerd worden (ok stroomuitval en een bommelding buiten beschouwing gelaten :p), het plan kan (en moet) soms worden aangepast, echt volgens het ‘trial and error’ principe dus.
Maargoed er zitten ook goede dagen tussen natuurlijk, het belangrijkste is om gewoon elke dag weer met goede moed te beginnen en vanaf gisteren konden we dan eindelijk met de echte extractproeven beginnen, alles ging goed en vandaag zowaar ook! Ik ben heel benieuwd of we wat gaan vinden.

Tot zover stage, nu dan iets over een nieuwe “jungle-experience” van afgelopen weekend. Murghel moest hard aan de studie voor zijn tentamen dus het kwam ook niet slecht uit dat ik met m’n huisgenootjes en nog een paar anderen (totaal met z’n twaalven) naar het binnenland vertrok.

Zaterdagochtend om 7 uur (uiteindelijk dus half 8) werden we opgehaald. Onze gids was iemand die zelf al zo’n 27 jaar voor een exporteur (allemaal legaal, we hebben het nagevraagd!) werkt dus hij wist wel wat van dieren af. Het tripje begon met een bezoek aan de betreffende exporteur, om de (met name) vogels alvast te bekijken en te horen zodat we later in het bos zouden weten welke vogel we zouden horen en waar we naar moesten zoeken als hij wat aanwees. De exporteur had verder o.a. ook slangen die uit het bos afkomstig waren, en jawel ik heb een ‘groene boomboa’ om mijn nek gehad (niet giftig, maar een wurgslang!). Vervolgens gingen we op weg naar de jungle, met voorin de auto als gezellig medepassagier de vaste lokvogel van onze gids (die hij al 9 jaar heeft). Onderweg vertelde de gids vanalles over de dingen die we tegenkwamen (planten/bomen/vogels). We zagen ook een arend die een jonge duif aanviel maar hem liet ontglippen toen wij aan kwamen rijden. Even later hadden we een extra passagier erbij: de duif werd voorin dat vakje onder de autoradio gezet waar hij rustig bleef zitten.
Even gestopt bij een kreekje om wat af te koelen (en in het water de kreek een stuk te vervolgen de jungle in, dat was opletten waar je je voeten onder water plaatste met al die kronkelende boomwortels e.d.!)
Nadat we dit overleefd hadden weer verder gereden (onderweg deed de gids allerlei vogels na die je dan precies hetzelfde hoorde reageren, echt knap!) richting onze slaapplaats; een groot en voor jungle-begrippen een mooi stel palen met een rieten/bladeren overdekking en een betonnen vloer waar we onze hangmatten konden ophangen, echter later kwam ik erachter dat dit wat een bepaald aspect betreft de primitiefste stek zou zijn waar ik in mijn ‘reiscarrière’ heb overnacht: het ding was namelijk nog gedeeltelijk in aanbouw waardoor de toiletten nog niet klaar waren! Hurken in het bos is toch echt niet mijn ding (vooral niet als je ’s avonds een lange broek aan hebt) dus ben toch maar steeds in het toekomstige toilethokje gegaan, waar in ieder geval alvast een buis klaarstond waar het toilet op zou moeten komen, en daar boven gaan hangen.. Ach ja dat was niet eens zo verschillend van het ‘toilet’ op Bigi Pan, en gelukkig was het maar voor 1 nacht! Oh ja en nog wat: de gids adviseerde om de tassen hoog te zetten (op een bankje) en schoenen voordat je ze (opnieuw) aantrok even uit te kloppen vanwege schorpioenen die erin zouden kunnen kruipen, SLIK.. Dat soort dingen zijn dus beter om gewoon weg te stoppen gedurende de tijd dat je daar zit, en te denken “ach dat zal misschien 1x gebeurd zijn en gebeurt nu vast niet”(vraag me niet hoe ik dat kan want dat vraag ik me zelf ook wel eens af:)) De gids had trouwens een goede tip voor als je toch gebeten/gestoken zou mogen worden: gewoon de schorpioen doden, zijn staart afbreken en het tegengif wat daarin zit op de wond doen (of zoiets), natuurlijk een eitje in het donker..
’s Avonds hebben we gezellig bij een kampvuur gezeten, wat gedronken en de gids maakte er geroosterde kip en frietjes op klaar, lekker! Rond 00:30 gingen we weer op pad voor een nachtelijke tocht: met de auto over de weg/pad door het bos en telkens stoppen als de gids weer iets interessants gespot had. Ongelofelijk trouwens: hij reed zelf, scheen ondertussen met een lamp en kon dan een kikkertje van een paar centimeter groot ontdekken (die hij dan even later ging vangen zodat wij het goed konden zien en op de foto zetten, waarna hij het beestje weer vrijliet). De meest spectaculaire vangst, die bovendien wél meegenomen werd, was een slang, zo’n zelfde als die we eerder bij de exporteur hadden gezien maar dan een stukje kleiner. Wel aardig agressief (en tsja geef hem ook eens ongelijk), hij kon onverwachts uithalen vanaf de stok waarop hij gevangen was, dus een beetje afstand moest wel in acht worden genomen! De gids stopte hem in een shirt waarvan hij de mouwen aan elkaar had geknoopt en knoopte het geheel dicht om het pakketje vervolgens onder de voorstoel te leggen.. (De volgende dag werd hij nog gebeten toen hij het shirt met slang erin naar de andere auto wilde verplaatsen! Maar gelukkig was het dus geen giftige slang; als het dat wel was geweest ‘had hij wel beter opgelet’.) Verder hebben we een uil gezien, en een grote pad (“Jumping Jack”), een kaaiman stond nog op het programma maar er waren jagers o.i.d. bezig geweest dus ze waren zo schuw dat steeds als de gids er vanuit de auto één zag en wilde gaan vangen, ze gelijk onderdoken. Rond 3:30u gingen we weer terug en konden we onze hangmatten in rollen; de volgende dag een beetje uitgeslapen, spullen ingepakt, en weer met de auto op pad gegaan (o.a. in de verte nog zijdeaapjes in de bomen gezien; ook hiervan kon de gids het geluid precies nadoen en hoorde je ze reageren!), de indianendorpjes Bigi Poika en Matta bezocht; één van de bewoners had o.a. een jonge kaaiman in een (omheind!) vijvertje waardoor we er alsnog mee op de foto konden. Later zijn we nog naar de Savanna gegaan (bijzonder dat op zo’n korte afstand van elkaar zulke verschillende landschappen voorkomen; regenwoud en savanneachtige vlaktes), de lokvogel kwam helemaal los toen we er doorheen reden, en even later mocht hij dan ook aan het werk; de gids demonstreerde hoe hij daar vogels mee vangt (dat kan met een stok met speciale lijm erop, maar omdat het eerder geregend had en de zon al bijna onder ging heeft hij dit keer een speciaal net gebruikt). Tenslotte weer terug naar Paramaribo!

Zo ik ga weer stoppen, tijd om te gaan dansen!

Oh en ik heb een aantal foto’s al online gezet (http://www.mijnalbum.nl/Album=PEV6LUUY), heb ze nog niet allemaal (we hebben ze onderling nog niet uitgewisseld), die volgen eventueel een volgende keer wel weer!

Liefs en een dikke kus!

• 25 Oktober 2008 - 08:03

Céline:

He meis,
    Wat een leuke foto's, ik ben echt jaloers. Lekker weer, leuke dingen doen, onderzoek doen, klinkt echt goed! En natuurlijk bij je geliefde zijn! Geniet ervan meisje! Hier in nederland begint het koud te worden en vanavond begint de wintertijd alweer (dus donker het ziekenhuis in en weer uit). Maar bij de kindergeneeskunde is het echt geweldig!! Jammer dat de tijd zo snel gaat! Geniet ervan! Liefs Celine

• 25 Oktober 2008 - 13:52

Thea:

Ja, wetenschap gaat blijkbaar niet altijd over rozen en soms heb je heel veel geduld en doorzettingsvermogen nodig. Maar je hebt dan ook gemerkt dat er uiteindelijk wel resultaten geboekt worden! Prachtige foto's met bijzondere dieren en waar haal jij toch de moed vandaan om zo'n enge wurgslang om je nek te leggen? Je bent weer een hele ervaring rijker, geweldig dat je er zo van geniet en dat het met jou en Murghel zo goed gaat!
    Groeten en liefs van ons viertjes.

• 26 Oktober 2008 - 07:18

Lenie:

Hallo Suzanne,

Het is weer een geweldig verhaal geworden dat even tijd in beslag neemt om het te lezen. Maar dan heb je ook weer heel wat beleefd. Ik zie jullie al in de jeep zitten met die gids voorin al rijdend en spottend naar dieren en dat nog wel in het donker. Lijkt een beetje op de gids die wij in de pantanal hadden een Indaan die al varend van allerlei beesten en vogels zag in het water en tussen de bomen, die wij, als hij ze ons aanwees vaak nog niet konden ontdekken. Heerlijk eigenlijk zoals die mensen nog dicht bij de natuur leven. Daar horen zeker ook die schorpioenen (en hoe je jezelf tegengift kunt toedienen) en dat natuurlijke toilet bij, maar dat is voor ons toch een behoorlijk ver van mijn bed verhaal. Hoewel ik de indruk heb dat jij je al aardig aangepast hebt. Hartstikke mooi trouwens dat je de blik op oneindig kunt zetten en alles wat zou kunnen gebeuren weg kunt stoppen. Anders had je al deze prachtige ervaringen niet gehad.
    Ik had toevallig vrijdag van je moeder al het e.e.a. gehoord over het wetenschappelijk onderzoek dat een stuk lastiger en moeilijker uit te voeren was dan gedacht. En als ik het zo lees heeft ook de situatie daar invloed op het reilzen en zeilen van je onderzoek. Je moet er maar op komen om een bommelding te doen als je een moeilijk tentamen voor de boeg hebt. Zo'n actie kan volgens mij ook alleen maar in Suriname, hoewel Belgie ook wel hoog scoort. Van de ene kant geweldig dat zoiets kan en dat iedereen het 'normaal' vindt en van de andere kant ook wel irritant en kortzichtig, maar saai is het in ieder geval nooit.

Ik moet oppassen dat ik mijn verhaal niet te lang maak. Maar als ik ook eenmaal achter die pc zit en al die verhalen gelezen heb borrelt er van alles in mijn hoofd en moet dat er gewoon even uit. Gisteren zijn we eerst aan het klussen geweest bij Jennie. Er moesten nog een paar schappen en lampen opgehangen, gordijnen korter gemaakt, deurklinken vastgezet, etc. etc, allemaal klusjes die ooit nog eens moeten als je net verhuisd bent. 's-middags zijn we met Niek en Geerte, Geertes vader en de rest van ons naar het Muzieum geweest. Wouw dat was een ervaring. Vooral het eerste stuk van de rondleiding in donker speelden er allerlei emoties door je hoofd en bleef je maar proberen toch wat te zien. Bijna eng, zoals je je moet overgeven aan de situatie en moet vertrouwen op je gids en op je eigen kunnen. Heel leerzaam!! Daarna hebben we met z'n allen bij Niek en Geerte de foto's van Brazilie (ja, ja ik heb ze eindelijk ingeplakt) gekeken (ff nagenoten van die vakantie) en gegeten. Ze hadden zich helemaal uitgeleefd in de keuken. Het was ook allemaal heerlijk, hartstikke lekker, veel en veel verschillende gerechten. En erg gezellig natuurlijk. Klein minpuntje was dat Niek en Ruud daarna nog moesten gaan basketballen en wij nog even een paar dingetjes bij Jennie moesten afmaken. Achteraf was dat ook wel weer lekker. Het lome gevoel na zo'n riante maaltijd was gelijk verdwenen en we waren we weer helemaal fris en fruitig!.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Ik heb net een weekje vakantie achter de rug (had nog zoveel dagen, en die mag ik niet meenemen naar volgend jaar, dus dan maar opnemen toch). Ruud is druk met invalwerk. Hij staat momenteel in Gendt aan school. Voor 4 weken, een bovenbouwgroep. Ietsjes anders dan de kleuters, waar zijn voorkeur naar uitgaat, maar ook leuk. Met Jennie, Niek, Herman en opa en oma gaat het ook goed. Al met al, geen bijzonderheden of spectaculaire dingen te melden. Voorlopig niet tenminste, misschien eind december wel, want Niek en Geerte gaan de eerste drie weken van december naar Senegal, voor de bruiloft van Geertes zus. Ben benieuwd hoe dat gaat worden. Je hoort het tegen die tijd wel.

Succes met je onderzoek. En of het onderzoek nou lukt of niet, je kunt altijd een conclusie trekken. Al is het maar dat een dergelijk onderzoek om die en die redenen niet haalbaar is. (of ben ik nou iets te kort door de bocht?) En geniet nog van het heerlijke land en van het samenzijn met Murghel. Ook voor hem succes met zijn studie en tot schrijvens. Groet Lenie en de rest van de Burgertjes.

P.S. ik ga gauw even de foto's kijken want als ik het zo lees zijn die weer fantastisch. Vanmiddag komen opa en oma hier. Kan ik ze mooi even je site en de foto's laten zien. Nogmaals groetjes.

• 26 Oktober 2008 - 07:53

Nina:

Ha lieve Suus,

Jeetje, je onderzoek! Wat een verhalen. En dan zo'n bommelding tijdens het moeilijkste tentamen, haha! Blij dat het nu in iedergeval de goede kant op gaat.

En je trip: dat klinkt echt fantastisch. Wat een dieren! Mooie foto's zeg. Alleen die pad vind ik een beetje eng :). Schat, geniet nog vollop van je stage, tripjes het land en Murghel! Hele dikke zoen! Nina

• 26 Oktober 2008 - 14:32

Opa En Oma :

Hallo Suzanne,

Opa en oma zijn nu hier en hebben je site en foto's bekeken. En dan moet er natuurlijk een berichtje gestuurd worden. Groetjes van opa en oma en van oma doeg. Ze vinden het fijn dat je het naar de zin hebt. Met hun is alles goed. Heel veel groetjes.

• 27 Oktober 2008 - 08:38

Mariet:

Hallo Suzanne,
    Wat kun jij prachtig schrijven zeg!!!
    Weer een schitterend verhaal en erg mooie foto's, we maken het bijna zelf mee. geniet er van en succes met je onderzoek. groeten aan Murghel.

• 27 Oktober 2008 - 11:41

Marjanneke:

Hee Suus,

Hier gaat ook alles zeer prima hoor.
    Ik lees dat je iig al een paar wijze lessen hebt geleerd tijdens je stage: vertrouw niet altijd op de literatuur en fouten maken hoort erbij! En dan met goede moed doorgaan natuurlijk.
    Er grappig wat je tijdens je jungle-reis allemaal weer hebt meegemaakt. Meid, ik moet nu gauw naar een overleg, maar wil je weer heel veel suc6 en vooral plezier wensen in Suriname!

x

• 29 Oktober 2008 - 13:32

Ninne:

Lieve Suzanne,
    Weer prachtige verhalen om te lezen!
    Labwerk kan idd anders uitpakken dan je van tevoren verwacht, ik kan het weten. Maar het mooie is dat die onverwachte dingen soms tot belangrijke ontdekkingen kunnen leiden. Ik hoop dat jullie iets gaafs vinden! Superfijn trouwens dat het zo klikt met je begeleiders! Succes op het lab!
    Dan je jungle-trip. Het lijkt me geweldig, te zien aan je verhaal en aan de foto's! Alleen die groene boomboa, Suus! Ik krijg er rillingen van, brrr. Maar afgezien daarvan lijkt me alles wat je hebt gedaan mooi, leuk en gezellig!
    Geniet ervan lieverd! En de groetjes aan Murghel!
    Kus! Ninne

• 13 November 2008 - 22:40

Irene:

Hey Suus

Erg leuke foto's en verhalen. Onderzoek klinkt ook interessant haha zeker met al die dingen die er misgaan. Hoort er allemaal bij en leer je veel van!
    Mijn avontuur zit er helaas al weer op en ben weer terug in het rotweer, brrr! Geniet er nog maar van zo lang het kan...

Nog heel veel plezier en groetjes aan Murghel.

Liefs Irene