Tobago & Trinidad (en klein stukje stage) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu Tobago & Trinidad (en klein stukje stage) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne - WaarBenJij.nu

Tobago & Trinidad (en klein stukje stage)

Door: Suzanne

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

29 September 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal!

Hier dan eindelijk het verwachte/beloofde vakantieverslag :)

Wat een heerlijke week hebben we samen gehad!

Een overzichtje van het programma:

Dag 1 (woensdag):
6:30u aankomst vliegveld Trinidad, van daaruit richting Port of Spain (de hoofdstad) waar we om 12.00u met de Ferry naar Tobago vertrokken. Hier kwamen we vervolgens zo’n 2,5 uur later (ietwat zeeziek) aan, en tenslotte een taxi genomen naar het appartement .Dit zag er netjes uit, aardige ‘landlords’ (een wat ouder stel), veilige buurt, en bovendien op loopafstand van de bekende stranden én van de wat betreft uitgaan ‘place to be’ op Tobago, de openluchtdiscotheek “The Shade”. Dat hadden we dus op internet wel goed uitgezocht :)
Eind van de dag even naar Store Bay gegaan waar we “Shabba” ontmoetten (die de dagen erna de tripjes voor ons heeft geregeld), een prachtig schemering/zonsondergangbeeld zagen (fototoestel helaas niet bij me!) en als afsluiting, na de buurt een beetje verkend te hebben, in het donker (het was daar zelfs nog wat eerder donker dan in Suriname, zo rond 18u) een verkoelende duik in het water hebben genomen.

Dag 2 (donderdag):
“Glass bottom boat tour”: zoals de naam al zegt uit varen gegaan op een bootje met een glasbodem, waar doorheen we “Coral garden” (een koraalrif) konden bewonderen, maar nog leuker was het om vervolgens op “Buccoo Reef” van de boot af te gaan en te snorkelen! Daarna nog een zwemstop bij “Nylon Pool” , een stukje ondiep (ongeveer een meter), relatief warm water (helder en mooi blauwgroen!) een heel stuk uit de kust.
’s Avonds naar de openluchtdiscotheek gegaan, gelukkig was er in het midden een overdekt stuk (een dak op palen) want er brak een enorme tropische stortbui los, wel een apart effect om een paar meter naast je de stortregen op de palmbomen te zien vallen en zelf toch droog te kunnen dansen, mooie setting!

Dag 3 (vrijdag):
We hadden de smaak van het snorkelen zo te pakken gekregen (en met de glass bottom boat tour was de snorkeltijd relatief wat kort), dat we met hulp van Shabba een snorkeltripje voor ons tweetjes hadden geregeld, een tochtje langs de kustlijn op een soort speedboot en op ons gemak snorkelen bij “Coral Garden”, zo prachtig die riffen, de gekste vormen en allerlei soorten/kleuren vissen die er doorheen zwemmen, ongelofelijk dat zoiets bestaat!
Aan het einde van het snorkelavontuur werden we met de boot afgezet op Pigeon’s Point, het bekendste strand van Tobago. Je zou dus denken dat het daar ook wel druk zou zijn maar niets was minder waar, slechts enkele mensen te zien en tijdens de betoverende zonsondergang hadden we zelfs het complete strand voor ons alleen!
’s Avonds met onze landlords meegeweest naar het Casino, een leuk avondje uit (met net als in Suriname gratis drinken ;) anders dus dan de Nederlandse casino’s!) en uit het symbolische bedragje wat we hadden ingezet bij de automaten zelfs nog een beetje geld gewonnen.

Dag 4 (zaterdag):
Eilandtour: in 1 dag en lekker met zn tweetjes op de achterbank van een privé-taxi heel Tobago rondgereden! Gelukkig ook de nodige stops tussendoor, o.a. de Argyle waterval (vanwege het regenseizoen nu niet geschikt om in te zwemmen maar ach het was in elk geval mooi om te zien), verschillende mooie uitkijkplaatsen, de stranden King’s Bay en Englishman’s Bay (bijzonder om het verschil te zien tussen de Atlantische zijde en de Caribische zijde van het eiland) en Fort King George in Scarborough (de hoofdstad van Tobago), ook hier een prachtig uitzicht maar helaas was inmiddels de batterij van mn fototoestel leeg.. Op het einde van de tour zei de chauffeur “zeggen jullie maar even niets, ik doe het woord” en reed hij voor een rondje sight-seeing zo langs de portier “Tobago plantations” op, een groot terrein met o.a. een superluxe Hilton-hotel, vakantievilla’s en een enorme golfbaan (grappig detail: bij de vijvers e.d. stonden bordjes “Danger, cayman in the water” ..:) ) Overigens waren we maar weer eens extra blij met het appartement waar we voor gekozen hadden, want tijdens de tour kwamen we erachter waar andere plaatsen waar we ook appartementjes hadden gezien op internet gelegen waren: redelijk in the middle of nowhere!
Eigenlijk wilden we ’s avonds nog naar The Shade om ook het weekend-uitgaansleven te proeven maar mijn maag was nogal van streek, misschien door de hele dag bergpassen crossen en waarschijnlijk dan ook nog wat anders aangezien het niet echt zakte (en Murghel voelde zich ook niet helemaal top) dus toch maar niet gegaan.

Dag 5 (zondag):
Om 8:30u met de Ferry terug naar Trinidad (ik hield mn hart, of beter gezegd mn maag vast, maar heb gelukkig de hele vaartocht geslapen en dus geen zeeziekproblemen gehad, en in de loop van de dag ging het gelukkig alweer een stuk beter), ook daar was ons Guest House (vlakbij het centrum van Port of Spain) een schot in de roos! De eigenaresse bleek ‘Representative’ van een van de districten in Port of Spain te zijn, dus had wel kennis van zaken en kon ons handige tips geven. En ze was bovendien ook heel vriendelijk; toen bleek dat de supermarkt al dicht was en we dus geen boodschappen meer konden doen mochten we meegenieten van haar kookkunsten! Na een stevige maaltijd hebben we lekker gewandeld en gerelaxed in de Botanische tuinen, die zich op loopafstand bevonden.

Dag 6 (maandag):
Een bezoekje gebracht aan de Zoo die naast de Botanische tuinen gelegen is. Daarna het centrum van Port of Spain een beetje verkend, o.a. Woodford Square met daar omheen een aantal historische gebouwen.

Dag 7 (dinsdag):
Volgens de weersvoorspellingen (ok net als in Nederland kun je daar in Trinidad, wanneer het regenseizoen is, ook niet echt van op aan maargoed je moet ergens op af gaan) zou vandaag een zonnige dag gaan worden dus hadden we deze dag gepland om Maracas Bay (populairste strand van Trinidad) te bezoeken. Inderdaad was de lucht bij het ontwaken strakblauw, en bij aankomst op het strand (waar het wederom verbazingwekkend rustig was!) nog steeds, waardoor ik dacht nog tijd genoeg (de hele dag) te hebben om echte “zonfoto’s” te maken, jammer genoeg was dat een inschattingsfoutje, het werd bewolkt en heeft ook aardig wat geregend, en het begon pas open te trekken toen de schemering inviel. Maarja, we hebben in ieder geval wél weer mooie einde-van-de-dag/sunset-foto’s kunnen maken :)
Op Maracas Bay hebben we overigens een lokale specialiteit geproefd: "shark and bake" :) Lekker!
’s Avonds nog naar een dansclub geweest (tip gekregen van onze gastvrouw, die voor ons ook nog had rondgebeld waar er wat te doen was), weer lekker gedanst!

Dag 8 (woensdag)
Aangezien het “Republic day” was, een nationale vrije dag, was alles gesloten. Gelukkig konden we nog eten krijgen bij de Kentucky Fried Chicken haha, en dat hebben we lekker op een bankje bij de fontein op Woodford Square opgegeten. (En een heerlijk ontbijtje hadden we sowieso al achter de kiezen, aangezien onze gastvrouw dat elke ochtend verzorgde.)
Om 22u vertrok ons vliegtuig weer terug naar Suriname.. Aan alles komt een einde, en helaas ook aan zo’n leuke vakantie!

Op de een of andere manier krijg ik het telkens weer voor elkaar om meer te schrijven dan ik tevoren van plan was.. Maarja voor wie niet zoveel tijd heeft die moet maar een beetje selectief lezen, en dit is dan in ieder geval meteen ook voor mezelf een redelijk volledig overzicht/herinnering aan de vakantie :)
Het lijkt me in elk geval duidelijk dat we het maximale uit de week hebben gehaald en veel verschillende dingen hebben gedaan!
Ik heb ook een selectie van de foto’s op internet gezet, voorlopig nog maar gewoon even op dezelfde site als waar ik de vorige keer ook foto’s had gezet (de link is: http://www.mijnalbum.nl/Album=PEV6LUUY)
Het enige wat nog wel eens ontbreekt op de foto’s is de zon.. Dat was dus het enige tegenvallertje, dat het regenseizoen bleek te zijn. Ach ja, wat “liquid sunshine” zoals ze het daar noemen is ons in ieder geval niet onthouden, en ook af en toe zelfs meer dan dat, en meestal was het op de juiste momenten toch wel droog. Het heeft de pret in ieder geval niet mogen drukken ;-)

Als afsluiting dan ook nog even wat over mn stage: vandaag zou mn eerste echte stagedag zijn, dus ik stond daar om 8u paraat, bleek er een miscommunicatie te zijn; mijn begeleider was er wel gewoon, maar zijn collega (degene die mij in het lab moet begeleiden met de proeven) niet.. Hij had begrepen dat ik volgende week maandag pas zou beginnen (wat aanvankelijk ook de bedoeling was maar doordat de faculteit een week eerder al weer open zou zijn was dat een week vervroegd).
Nu begin ik dan (als het goed is) donderdag echt, vanaf dan is die collega terug (woensdag is een nationale vrije dag).
Ik heb in ieder geval wel met mn begeleider doorgesproken wat ik tot nu toe geschreven heb en hij was er wel over te spreken, echt boven mijn verwachtingen (hij had tevoren aagegeven niet snel tevreden te zijn en had alvast gewaarschuwd, en dat was niet persoonlijk bedoeld, dat de eerste versie sowieso ‘knudde’ zou zijn, en minstens de versie erna ook, en dan te bedenken dat ik misschien toch iets minder tijd eraan had besteed dan ik had gepland..).
Hij zei dat het voor een eerste versie al “heel, heel redelijk” was (natuurlijk moet er nog wel wat aan gebeuren), en dat het voor het eerst was dat een stagiaire al meteen met zoiets kwam, hij had het er al over dat mijn uiteenzetting over fysiologie/pathofysiologie van de bloeddruk wel in aanmerking zou kunnen komen om in een of ander universiteitsblad gepubliceerd te worden en hij vroeg hoe ik dat voor elkaar had gekregen terwijl ik daarnaast ook leuke dingen had gedaan en op vakantie was geweest naar Trinidad/Tobago (want daar informeerde hij toen ik binnenkwam meteen naar, hij vond het namelijk ook belangrijk dat ik zou genieten van mijn tijd hier).
Dus..mijn dag is helemaal goed :)

Dit was het voorlopig weer van mijn kant.
En ook al lukt het niet om persoonlijk op jullie berichtjes te reageren (dan zouden mn epistels nog langer worden :p), het blijft erg leuk om jullie reacties te lezen!

Veel liefs

• 29 September 2008 - 21:03

Mariet:

Heey Suzanne,nou dat kost inderdaad wat tijd om je verhaal te lezen maar het is dan ook de moeite waard.
    Fijn dat jullie hebben genoten van de vakantie en jammer dat het niet altijd mooi weer was.
    Veel succes donderdag,geweldig dat je al een zo positief antwoord hebt maar ik had ook niet anders van je verwacht,groeten, ook aan Murghel. tot de volgende keer

Mariet

• 29 September 2008 - 21:08

Mariet:

En wat een mooie foto's
    !!!!!!!!!!

• 29 September 2008 - 22:25

Marie-Claire:

Heeeeeeeej!
    Jawel, helemaal gelezen! Heb mezelf al een schouderklopje gegeven ;) Wat klinken je verhalen goed! En haha, wat een mooie winkel heb je geopend...toch maar een andere richting dan de medische aan het inslaan ;) cosmetica??! :D
    Mooie foto's zeg!
    En thanx voor je bursday-sms! Keilief dat je er aan hebt gedacht! Robert had weekendje Londen cadeau gedaan, hoezeeeee, dus dat was fantastisch :)
    Veel plezier en succes donderdag!

xx

• 30 September 2008 - 12:01

Marjanneke:

hee Suus,

Ook ik heb je hele verslag gelezen. Heerlijk hoor zo'n weekje vakantie vieren. En wat een leuke foto's ook weer, vooral die van het snorkelen, hihi geweldig met die duikbrillen. De foto met die zonsondergang (die rode strepen afstekend tegen het donkerblauwe water en de wolken) is erg mooi. Dat heb je goed weten vast te leggen. Ik kan de sfeer hier op mijn 'consultenkamer' aardig proeven ;-)
    Top dat ze wat betreft je stage tevreden zijn. Een publicatie zou zeer mooi zijn. Hihi, ik zie de man zich al afvragen hoe je naast studeren ook kunt ontspannen en toch een mooie prestatie kunt leveren ;-) Goed bezig Suus! Suc6 alvast voor donderdag!

x Marjanneke

• 30 September 2008 - 18:37

Lenie En Herman:

Hallo Suus, ja, weer een heel verhaal, maar hartstikke leuk om te lezen. Het zit schijnbaar in de familie om veel meer te schrijven dan je van plan bent want daar heb ik ook altijd last van. Net wat je zegt, dan heb je straks in ieder geval een mooi reisverslag van je surinaamse periode, kant en klaar op papier. Zo ging het mij ook in brazilie. Lekker de belevenissen van de dag van je afschrijven. Want die deel ja al met je medereizigers (in mijn geval dan, jij in jouw geval met Murghel_, dus daar hoef je je verwondering over alles wat je meemaakt en ziet niet meer uit den treure tegen te vertellen. En dan is zo'n site een prima uitlaatklep. En voor de thuisblijvers heerlijk om zo mee te kunnen reizen en mee te beleven. Ik hoorde dat ze mijn berichtjes misten toen wij weer terug waren en ik moet zeggen dat ik ook jouw verhalen verslind. Zo leuk en interessant om te lezen en ook nog eens erg romantisch. Zeker als ik die foto's zie. Als je al niet heftig verliefd was zou je spontaan worden. Toch?!!

Klasse je stageopdracht. Als ik het goed interpreteer heeft die man gewoon zijn naam hoog moeten houden van kritische begeleider, maar eigenlijk is hij gewoon overdonderd geweest door je stuk, want als hij het er nu al over heeft om dat het publicerens waardig is
    ! waar hebben we het dan over. Je moet er nog wat aan doen en bijschaven maar dat lijkt meer voor de vorm dan dat het 'nodig' is. Tenminste zo zie ik dat. Ja, je vind het leuk al die reacties, en nu heb je er weer een waar je even voor moest gaan zitten. Als jij daar tenminste de tijd voor vindt, want stage, dansen, tijd doorbrengen met vriendje en het mooie suriname bekijken wreed natuurlijk ook tijd. En zo te lezen draai jij je hand er niet voor om. Je zou bijna zeggen dat het een lichte vorm van adhd is of zou het de liefde zijn die je vleugels en zoveel energie geeft. Maakt allemaal niets uit. Het gaat je geweldig af allemaal en je geniet ervan. En dat is toch het voornaamste want voor je het weet is het half jaar alweer voorbij. Ik kijk uit naar je volgende verslag en wens jou en murghel nog een hele fijne en leerzame tijd toe.

Heel veel groetjes van Lenie en Herman en de kids. Volgende keer zal ik weer wat over ons 'gewone' leventje hier schrijven. Tot internets.

• 30 September 2008 - 19:34

Mieke:

Lieve Suus,
    Je vakantie klinkt inderdaad helemaal super. De foto's zijn ook erg mooi! (Ondanks het 'niet zo mooie weer' zie ik toch op elke foto wel blote armen en benen verschijnen, dus het is vast en zeker een stuk beter dan die 10 graden hier!;)) En wat leuk dat die vrouw elke keer eten voor jullie maakte! Hihi.
    En je stage... ja Suus, ook ik had niet anders van jou verwacht dan dat je weer een verpletterende indruk zou maken! Goed zo meid. Ik ben trots op je. (Heeft hij ook al bepaalde positieve benamingen voor je bedacht net als andere, voormalige, doktoren/begeleiders?;)) Geniet van alles daar meid!
    Knuffel en kus van Mieke

• 30 September 2008 - 20:30

Anniek:

Lekker Suus, die vakantie! Je gaat op vakantie gewoon op vakantie, haha! Luxepaardje ;) En supergoed van je stage, had idd ook niet anders verwacht! En ben het helemaal met die begeleider eens dat je ook tijd voor jezelf moet hebben, maar dat is zo te zien dus ook geen probleem!
    GENIET ERVAN!!!! Mis je!!

xxx Anniek

• 01 Oktober 2008 - 13:17

Kristel:

Suuuus!
    Wat ontzettend leuk om te lezen en die foto's!! Ik ben echt super jaloers, ik zit op dit moment nl. in een muffe universiteitsbibliotheek. Eigenlijk is 'ie helemaal niet muf, maar dat is om even wat medelijden op te wekken ;)
    Nee, echt heel erg leuk om te lezen hoe fantastisch jullie het hebben gehad, en ook super dat je stagebegeleider meteen zo enthousiast is, had ook niet anders verwacht :) De foto's zijn echt prachtig, zon genoeg hoor, zo te zien, ik weet niet of je het Nederlandse weerbericht van de afgelopen dagen gezien hebt? En wat zijn Murghel en jij toch een leuk stel, staat prima bij elkaar. Fijn te zien dat jullie er zo gelukkig uitzien.
    Lieve Suus, blijf vooral berichtjes & foto's plaatsen hier, ik geniet er echt van om het te bekijken. Geniet jij dan daar maar ter plekke!
    Veel liefs,
    Kristel

• 01 Oktober 2008 - 22:42

Irene:

Hey suus

Wat een super vakantie zeg! Gelukkig bevalt het daar ook zo goed als hier down under. Jammer dat je in het regenseizoen zit, je zou het hier fantastisch vinden met de 30+ graden!
    Succes met werken en veel plezier nog. Doe de groetjes aan murghel!

Liefs Irene

• 02 Oktober 2008 - 06:52

Ninne:

Lieve Suzanne,
    Wat hebben jij en Murghel een supervakantie beleefd zeg! Echt hele mooie foto's, van jullie samen en van de natuur. Haha, die snorkelfoto is ook cool.
    En je hebt zo ongeveer al een artikel gepubliceerd voordat je met je praktische werk begonnen bent, hoe goed is dat! :)
    Groetjes aan je vriendje en zet hem op met je experimenten!
    LVU! Ninne

• 13 Oktober 2008 - 13:15

Laura:

He Suus!
    Wat een fantastische verhalen allemaal! Ik ben helemaal jaloers! Zit hier in mijn consultenkamertje bij de huisarts... Haha, heb het wel naar mn zin hoor! Maar ik zou best met je willen ruilen!
    xx laura